De A20 is een belangrijke schakel in de ontsluiting van de regio Midden-Holland. Bovendien vervult de A20 een cruciale rol voor de bereikbaarheid van Rotterdam (Haven), Greenport, Westland-Oostland en Greenport Boskoop, en als verbinding tussen Utrecht en Rotterdam. Het deel van de A20 tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Gouda is een grote bottleneck voor het verkeer. Dit weggedeelte is het enige deel van de A20 dat uit 2x2 rijstroken bestaat. De rest van het tracé heeft 2x3 rijstroken. In beide richtingen staan vaak files en er gebeuren veel ongevallen.
Door de groei van het verkeer worden de problemen rond de doorstroming en de verkeersveiligheid steeds groter. Het project A20 Nieuwerkerk aan den IJssel – Gouda pakt deze problemen aan. Het projectgebied is het traject van de A20 vanaf de aansluiting Nieuwerkerk aan den IJssel (km 41,5) tot aan de A12-afslag Gouda (km 29,3). Dit traject heeft een lengte van circa 10 kilometer. De aansluitingen met onderliggende infrastructuur en van de A20 op de A12 vallen binnen het project, inclusief het Gouwe-aquaduct. Uitgangspunt is dat het Gouwe-aquaduct niet groter wordt gemaakt.
In maart 2019 is een bestuursovereenkomst getekend met de minister, gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland, wethouders van gemeenten Zuidplas, Gouda en Waddinxveen en hoogheemraad van het hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard. Daarbij hebben Rijk en regio ook andere afspraken gemaakt. Zo wordt de informatievoorziening aan automobilisten verbeterd. Hierdoor kan het gebruik van de parallelstructuur bij Gouda (de N451) met daarin de Amaliabrug gestimuleerd worden. Bij de verdere uitwerking van de plannen wordt onderzocht welke geluidmaatregelen langs de A20 in Nieuwerkerk tot aan het Cortlandaquaduct nodig zijn. De regio draagt financieel bij aan de studiekosten van het project.
Het project A20 Nieuwerkerk aan den IJssel – Gouda bevindt zich in de Planuitwerkingsfase. In deze fase werkt het project het Voorkeursalternatief dat uit de Verkenningsfase kwam verder uit en onderzoekt het in detail. De resultaten van de onderzoeken worden eerst opgenomen in een Ontwerptracébesluit (OTB) en later in een Tracébesluit (TB), met het bijbehorende Milieueffectrapport (MER). Het Milieueffectrapport brengt in kaart wat de gevolgen van het Voorkeursalternatief zijn voor onder andere natuur, luchtkwaliteit, geluid en de verkeersveiligheid.
Afgesproken is ‘op korte termijn’ al maatregelen te nemen om de overlast voor het verkeer aan te pakken. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de ruimte op de weg, maar ook bijvoorbeeld naar alternatieven voor de auto zoals openbaar vervoer en betere fietsvoorzieningen.
Meer informatie over de aanpak A20 is te vinden op: www.mirta20nieuwerkerkgouda.nl
Daar kunt u ook de interactieve tracékaart - Mirt A20 Nieuwerkerk-Gouda vinden. Op deze kaart kunt u door in te zoomen van verschillende plekken langs het projecttracé een 360-graden lucht- of maaiveldfoto zien. Via deze webpagina kan iedereen via de thema's ook meedenken en reageren.
Postbus 305 | 2800 AH Gouda | info@regiomiddenholland.nl | KvK 54529905
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.