Voor de regio Midden-Holland is een goede doorstroming van de Algeracorridor van belang voor onder andere de bereikbaarheid van de Krimpenerwaard. Dit is namelijk de enige vaste verbinding tussen de westzijde van de Krimpenerwaard en de Rotterdamse regio. Samen met de MRDH, de Provincie en de gemeenten Capelle aan den IJssel en Krimpen aan den IJssel wordt gewerkt aan een structurele oplossing voor dit knelpunt.
In de MIRT-verkenning Oeververbindingen regio Rotterdam is onderzocht wat er nodig is om knelpunten in het verkeer en het openbaar vervoer in de regio Rotterdam op te lossen en groei van de regio mogelijk te maken. MIRT staat voor Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport.
Op 10 november 2022 hebben het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, provincie Zuid-Holland, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de gemeente Rotterdam een voorkeursalternatief vastgesteld. Voor de Algeracorridor besloten ook de gemeenten Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel en Krimpenerwaard mee.
In dit voorkeursalternatief is opgenomen dat:
Op de Algeracorridor (N210) verkeersknelpunten worden opgelost door kruisingen anders in te richten en de capaciteit van de Algerabrug beter te benutten,
In Rotterdam een nieuwe brug over de Nieuwe Maas komt, waarover hoogwaardig snel en frequent openbaar vervoer vergelijkbaar met een tram gaat rijden. Met deze nieuwe OV-lijn reis je in ca. 15 minuten tussen Kralingse Zoom en Zuidplein.
De bus tussen Rotterdam Centraal en Zuidplein via de Maastunnel iedere 5 minuten gaat rijden, in beide richtingen.
Station Stadionpark bij De Kuip een treinstation wordt, waar je dagelijks makkelijk overstapt van de nieuwe tramlijn naar de trein en andersom en van bus op tram en trein en andersom.
En dat op de A16 Van Brienenoordcorridor, tussen de knooppunten Terbregseplein en Ridderkerk/Vaanplein, slimmer wordt ingericht en op een aantal plekken extra rijstroken krijgt.
Op de Algeracorridor (N210) worden verkeersknelpunten opgelost door kruisingen anders in te richten en de verkeerscapaciteit van de Algerabrug beter te benutten. Het Capelseplein wordt een ongelijkvloerse kruising. De kruising Ketensedijk wordt aangepast, zodat het verkeer beter kan doorrijden. De bestaande wisselstrook bij de kruising krijgt een directe aansluiting op de Algeraweg. Verder krijgt de Algeraweg een extra autorijstrook, vanaf de Algerabrug in de richting van het Capelseplein. In de planuitwerkingsfase wordt onderzocht of hiervoor de bestaande busbaan gebruikt kan worden.
Naast deze voorstellen wordt het komende jaar ook nader bekeken of er een nieuwe fiets- en voetgangersbrug over de Hollandsche IJssel kan komen. Deze nieuwe verbinding maakt het aantrekkelijker om met de fiets of lopend tussen het centrum van Krimpen aan den IJssel en Capelle aan den IJssel te reizen.
MIRT staat voor Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport. In een zogenaamd MIRT-traject werken de gemeente Rotterdam, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de provincie Zuid-Holland en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat alle maatregelen stapsgewijs uit. Voor de maatregelen op de Algeracorridor zijn de gemeenten Krimpen aan den IJssel, Capelle aan den IJssel en Krimpenerwaard betrokken. De MIRT-verkenning bestaat uit een aantal fases: pre-verkenning, analytische fase, beoordelingsfase, voorkeursalternatief, voorkeursbeslissing.
De komende jaren worden alle maatregelen verder uitgewerkt en concreet gemaakt in overleg met betrokken bewoners, ondernemers en organisaties. Op deze manier werken alle partijen aan het oplossen van knelpunten in het verkeer en het openbaar vervoer. Zo kan zowel de regio Rotterdam als de regio Midden-Holland blijven groeien en zijn woningen, werk, onderwijs en voorzieningen beter bereikbaar voor iedereen.
De Grote Kruising, een belangrijk kruispunt in Krimpen a/d IJssel nabij de Algerabrug, is gerenoveerd omdat de fundering niet meer in orde was. Naast het opknappen van de kruising zijn ook belangrijke verbeteringen voor de doorstroming van het verkeer gerealiseerd. Fietsroutes zijn verbeterd en bushaltes verplaatst. De verkeersdoorstroming wordt nog meer verbeterd als de maatregelen van de verkenning voor het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport, de MIRT worden uitgevoerd. Dit zijn maatregelen voor het verbeteren van de doorstroming van fietsers, openbaar vervoer en auto’s. Zo is er geld om het verkeer vanaf De Grote Kruising tot aan Capelsebrug sneller te laten doorstromen.
Postbus 305 | 2800 AH Gouda | info@regiomiddenholland.nl | KvK 54529905
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.