Naar de situatie van de aansluiting rond de N11 – A12 zijn al meerdere onderzoeken gedaan. Hieruit blijkt in elk geval dat de situatie een knelpunt is: de aansluiting tussen de N11 en de A12 heeft regelmatig te weinig capaciteit gedurende piekmomenten. Dit heeft een weerslag op de N207. De N207 als geheel tussen Gouda en Alphen aan den Rijn hoort daarmee bij het knelpunt, omdat het gebied sterk met elkaar samenhangt. Bij vertraging op de N207 zijn er ook gevolgen voor de N11 – A12 en vice versa.
Door de woningbouwopgave in met name de regio Utrecht zijn extra bereikbaarheidsmaatregelen nodig om ervoor te zorgen dat de A12 en de toegangswegen niet vastlopen. Rijk en regio ontwikkelen korte termijn maatregelen. Hierover wordt in april 2021 een besluit genomen. Partijen streven naar een startbeslissing voor een MIRT-verkenning naar capaciteitsuitbreiding van de A12 in de richting van Gouda eind 2021. Voor het nemen van de startbeslissing is meer onderzoek nodig om een betrouwbare inschatting van de kosten te kunnen maken. Rijk en regio hebben een aantal varianten vastgesteld, waarvan de verbreding van de A12 inclusief Bodegravenboog de bestuurlijke voorkeursvariant is.
Om intensief samen te werken aan de oplossing van de knelpunten op de A12 tussen Gouda en Utrecht hebben twaalf partijen in september 2018 hun handtekening gezet onder de Intentieverklaring A-12 Gouda-Oudenrijn. De intentieverklaring is getekend door gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Waddinxveen, Montfoort, Alphen aan den Rijn, Woerden, de regio Midden-Holland en regio Holland Rijnland, de provincies Utrecht en Zuid-Holland en VNO-NCW-West en Transport en Logistiek Nederland.
Het studieprogramma Beter Bereikbaar Gouwe is gestart om te onderzoeken hoe de bereikbaarheid, leefbaarheid en economische ontwikkeling in het gebied tussen Gouda en Alphen aan den Rijn kan worden versterkt. De verkeers- en bereikbaarheidsknelpunten in het gebied hangen nauw samen. Als er een file staat, kiezen automobilisten voor een andere route. En het gaat niet alleen over wegverkeer, maar ook over scheepvaart, recreatievaart, fietsers en openbaar vervoer.
De fiets- en watermaatregelen en de Bodegravenboog zijn onderdeel van het advies.
Er is veel draagvlak onder de bevolking en de bedrijven voor een Bodegravenboog / aansluiting N11 – A12. We gaan de mogelijkheden voor een betere aansluiting van de N11 op de A12 verder onderzoeken en kijken dan ook naar een veilige fietsaansluiting. In 2024 gaan we daar samen met het Rijkswaterstaat en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu verder onderzoek naar doen. Op basis van het onderzoek kan bekeken worden of een veilige fietsoversteek, zodanig ontworpen dat deze past binnen het eindbeeld, al eerder kan worden aangepakt.
We willen twee fietsroutes verbeteren: We willen twee fietsroutes verbeteren: Alphen aan den Rijn – Gouda en Gouda – Bodegraven Reeuwijk. Daardoor zijn de bushaltes en stations beter bereikbaar waardoor er meer gebruik kan worden gemaakt van openbaar vervoer. Ook voor schoolgaande jeugd is het veiliger. Fietsliefhebbers kunnen ook meer genieten van de omgeving.
Ook willen we extra ligplaatsen aanleggen in de Gouwe zodat het veiliger wordt op het water. Bovendien hopen we dat de brug minder vaak omhoog hoeft te gaan als meer schepen tegelijkertijd passeren. Dat kan als ze even op elkaar wachten en tegelijkertijd onder de brug door varen.
Meer informatie is te lezen op Beter bereikbaar Gouwe
Velden met een * zijn verplicht.
Postbus 305 | 2800 AH Gouda | info@regiomiddenholland.nl | KvK 54529905
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.