Een onderdeel is Vrije tijd waarbij de bestuurlijke tafel zich opnieuw aan het oriënteren is op het agendapunt recreatie en toerisme en hoe dit in te zetten is ten gunste van het Groene Hart.
Onlangs verscheen de Groene Hart Monitor 2016, een overzicht van feiten en cijfers over tal van beleidsterreinen die relevant zijn voor de toekomstige ontwikkeling van het Groene Hart. Ook recreatie en toerisme komen hierin aan de orde. De toeristisch-recreatieve sector ontwikkelt zich goed in het Groene Hart, zo blijkt. Er zijn de laatste jaren steeds betere mogelijkheden ontstaan om te fietsen, wandelen en varen. En ook met het recreatief bedrijfsleven gaat het goed. Ongeveer 17.000 mensen zijn werkzaam in deze sector. Daarmee is de sector goed voor ruim 6% van de totale werkgelegenheid. De laatste vijf jaar is het aantal banen met 4,6% gestegen: twee keer zo veel als gemiddeld in Nederland. De samensteller van de Groene Hart Monitor, Rob Berkers (Berkers Advies): “Het zijn echt mooie cijfers. En je ziet ook een goede ontwikkeling over de gehele linie. De grootste attracties, de iconen Avifauna, Archeon, Werelderfgoed Kinderdijk en Kasteel de Haar, laten mooie groeicijfers zien maar ook neemt het aantal recreatieve ondernemingen in het Groene Hart toe.” Een aandachtspunt ziet Rob Berkers ook: de promotie. “In deelregio’s gebeurt wel veel en dat is ook prima, maar het zou krachtig zijn als daarnaast ook het gebied als geheel stevig vermarkt zou worden. Iets waar de Veluwe of de Friese Meren bijvoorbeeld wel in slagen en het Groene Hart tot op heden niet of nauwelijks”, aldus Rob Berkers.
In de afgelopen periode heeft een platform bestaande uit onder andere Stichting Merk en Marketing zich gebogen over de positionering van het Groene Hart en dit verwerkt tot een nieuw merkkader. Daarna is er toegewerkt naar een nieuwe businesscase “de portals van het Groene hart”. Deze businesscase heeft de doelstelling om via een collectieve regio aanpak en de inzet van bestaande (marketing)partijen stevig in te zetten op gebieds- en merkversterking van het Groene Hart. Kitty Kusters van Stichting Merk en Marketing: “Gezien de cijfers van de Groene Hart Monitor biedt deze nieuwe maar vooral collectieve aanpak op gebieds- en merkversterking dus enorm veel kansen. Tevens hebben we de ambitie om met het Groene Hart in de top 10 van de beste gebieden en streken te belanden. Nu staan we binnen dit onderzoek van Hendrik Beerda op een 14e plaats. Dit zorgt voor vertrouwen in het merk. Tevens is door diverse marketingpartijen commitment uitgesproken dus moeten we de start nu maken”, aldus Kitty Kusters.
“Het Groene Hart is een mooi gebied waar we trots op mogen zijn. Met de toenemende activiteiten die men kan ondernemen in het Groene Hart kunnen steeds meer mensen genieten van dit gebied. Investeren in de promotie van het gebied zorgt ervoor dat nog meer mensen gaan genieten van het Groene Hart”, aldus wethouder gemeente Alphen aan den Rijn en voorzitter van de bestuurlijke tafel, Kees van Velzen.
bron: gemeente Alphen aan den Rijn