In de afgelopen periode is het Regionaal Verkeers- en Vervoerplan Midden-Holland (RVVP) ter vaststelling voorgelegd aan alle raden in Midden-Holland. In alle gemeenteraden van Regio Midden-Holland is het vastgesteld en daarmee zijn voor maximaal 10 jaar de beleidsmatige kaders vastgelegd voor de regionale samenwerking op het vlak van verkeer en vervoer.
Bij de behandeling van het RVVP in de gemeenteraden is een tweetal moties aangenomen. Dit heeft op enkele punten geleid tot een (beperkte) aanpassing van de tekst. Daarnaast is in het RVVP op enkele punten de tekst geactualiseerd als gevolg van recente ontwikkelingen zoals de inmiddels genomen startbeslissing van de Minister betreffende de verbreding van de A20 op 13 februari 2017 en het besluit van het regionaal bestuurlijk overleg Sociaal Domein van 16 maart 2017 om het doelgroepenvervoer gezamenlijk aan te besteden.
De regiogemeenten hebben met het voltooien van het RVVP een breed gedragen document gecreƫerd waarin een duidelijke gezamenlijke regionale visie op mobiliteit wordt neergelegd voor de komende jaren.
Aan het RVVP is een uitvoeringsprogramma gekoppeld. In dit programma zijn projectenlijsten opgenomen in respectievelijk een lobby-, samenwerkings- en uitvoeringsagenda. De in het uitvoeringsprogramma opgenomen projecten zullen elke 2 jaar geactualiseerd worden.
Projecten en trekkers
Regio Midden-Holland is sinds medio 2015 een netwerksamenwerking waarbij de deelnemende gemeenten zelf de regio vormen. In lijn hiermee en vanuit de gedachte dat sommige gemeenten extra affiniteit of betrokkenheid hebben bij een bepaald project, zijn trekkers aangewezen in het RVVP. De bestuurlijk trekker (wethouder) heeft de verantwoordelijkheid om collega wethouders en andere partijen te informeren en de samenwerking met partners op te zoeken en te organiseren. De trekker organiseert daarbij benodigde capaciteit binnen de eigen gemeente.
Hier is een overzicht met projecten, waarbij is vermeld wat de trekkende organisatie is zoals in het RVVP. Daaraan is een bestuurlijk trekker toegevoegd, zoals voortgekomen uit de bespreking in het regionaal bestuurlijk overleg verkeer en vervoer van 10 april 2017. In sommige gevallen is een trekkende organisatie opgenomen die geen deel uitmaakt van Regio Midden-Holland. Bijvoorbeeld omdat de wegbeheerder van het onderwerp in kwestie een naburige gemeente of een hogere overheid is. In die gevallen wordt een bestuurlijk aanjager vanuit een regiogemeente toegevoegd die de belangen van Midden-Holland behartigt en de beoogde trekker (bijvoorbeeld middels lobby) inspireert tot actie.