Ze bepleiten onder andere een verbreding van de A20 en verbetering van de bereikbaarheid via de Algeracorridor/-brug.
Regionaal Verkeers- en Vervoersplan
De plannen zijn vastgelegd in het Regionaal Verkeers- en Vervoersplan. Dit plan heeft een tijdshorizon van 2025 met een doorkijk naar 2030. Het vervangt het oude Regionaal Verkeers- en Vervoersplan uit 1995. Het plan is opgesteld door de leden van het regionaal bestuurlijk overleg verkeer en vervoer zijnde alle wegbeheerders in Midden-Holland: Rijkswaterstaat, Provincie Zuid-Holland, Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard en alle Midden-Hollandgemeenten. Ook omliggende gemeenten Alphen aan den Rijn en Woerden zijn betrokken bij het opstellen van de plannen. Het beschrijft wat de belangrijkste opgaven zijn, hoe daarmee omgegaan wordt en wat er concreet mee gedaan wordt.
Bestuurlijk trekker van het programma verkeer en vervoer Kees de Jong is erg blij met het bereikte resultaat: “De gemeenten in Midden-Holland hebben samen met andere overheden, maatschappelijke organisaties, vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en andere belanghebbenden een duidelijke gezamenlijke visie neergelegd in het Regionaal Verkeers- en Vervoersplan. Daarmee hebben we een gezamenlijk beeld naar de buitenwereld. Het plan bevat een aantal regionale onderwerpen waarvoor wij met zijn allen de krachten bundelen om ze voor elkaar te krijgen. Met het Regionaal Verkeers- en Vervoersplan hebben we ook een instrumentarium om nieuwe ontwikkelingen om te zetten in kansen. Voor de lange termijn hebben we de visie op papier gezet die wij hebben voor ons gebied. In de komende jaren gaan wij samen met het bedrijfsleven de projecten proberen te realiseren die aansluiten bij deze visie.
Bereikbaar, groen, leefbaar en verkeersveilig
De plannen zijn gericht op een goed bereikbare regio om op die manier ook economische ontwikkeling te kunnen bevorderen. Ook gaat gewerkt worden aan verkeersveiligheid en het groen en leefbaar houden van de regio. Daarnaast biedt het plan ruimte om aan te sluiten op kansen, bijvoorbeeld op het gebied van technologie, die de bereikbaarheid van de regio vergroten of de mobiliteit verbeteren. Om deze doelen te bereiken zijn speerpunten benoemd en met daaraan gekoppeld concrete maatregelen en projecten. Een voorbeeld van een speerpunt is het bevorderen van een optimale doorstroming op hoofdroutes voor regionaal autoverkeer. Een tweetal maatregelen die aan dit speerpunt gekoppeld zijn betreffen de verbreding van de A20 tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en het Gouweaquaduct en het verbeteren van de bereikbaarheid tussen Rotterdamse regio en Krimpenerwaard via de Algeracorridor.
De maatregelen en projecten zijn daar waar gewenst toegewezen aan een bestuurlijk trekker uit een van de gemeenten. Vaak de gemeente met veel affiniteit bij een bepaald onderwerp
Verbreding A20
Op de A20 tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en het Gouweaquaduct wordt fors vertraging geleden tijdens de ochtend- en avondspits. Bij de oprit vanaf de N219 vindt in de avondspits ook overbelasting van het kruispunt plaats. De regio is de aangewezen partij om zich in te zetten voor een versnelde verbreding van de A20 en heeft zich in de afgelopen periode actief met partners daarvoor ingezet.
Op 1 december 2015 heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen waarin de Minister van Infrastructuur en Milieu wordt opgedragen om zo snel mogelijk te starten met een onderzoek naar de problemen op de A20 tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en het knooppunt Gouwe en om de benodigde procedure voor de te nemen maatregelen zo snel mogelijk te starten. In het recente MIRT-overleg heeft de Minister van I&M aangegeven de wens te delen om tempo te maken met het verbeteren van de doorstroming op dit traject. Het is de verwachting dat het Rijk in het eerste kwartaal van 2017 een startbeslissing zal nemen.
Bestuurlijk trekker wethouder Andre Muller van gemeente Zuidplas, regionaal bestuurlijk verantwoordelijk voor dit project, toont zich tevreden met de snelheid en bereidwilligheid waarmee dit onderwerp wordt opgepakt met de partners: “Je ziet dat je samen met de regiopartners en een gezamenlijk gedragen visiedocument als het RVVP in de hand, goed duidelijk kan maken wat je van elkaar wilt en ook snel effect kunt sorteren."
Verbetering doorstroming Algeracorridor
Voor de regio Midden-Holland is een goede doorstroming van de Algeracorridor van belang voor onder andere de bereikbaarheid van de Krimpenerwaard. Dit is namelijk de enige vaste verbinding tussen de Westzijde van de Krimpenerwaard en de Rotterdamse regio. Daarom wil de regio meer energie zetten op een structurele oplossing voor dit knelpunt. De doorstroming tussen Krimpen aan den IJssel (en achterland) en Rotterdam is al jaren een punt van zorg. De Algerabrug wordt nu al dagelijks gebruikt door 45.000 voertuigen. In 2020 wordt een verkeersintensiteit van 58.000 voertuigen per dag verwacht.
Bestuurlijk trekker wethouder Pieter Neven toont zich ook erg tevreden de gezamenlijke koers die het RVVP uitzet op het vlak van mobiliteit: “Mobiliteit houdt niet op bij de grens van je gemeente. We hebben elkaar nodig om dingen te verbeteren. Dit zie met name bij de Algeracorridor waar je te maken hebt met heel veel verschillende partijen. Zo zijn er op het traject tussen Krimpenerwaard naar de afslag op de A16 al een half dozijn beheerders van de weg en de brug. Rijkswaterstaat, Krimpen aan den IJssel, Capelle aan den IJssel, Rotterdam, Krimpenerwaard, Provincie Zuid-Holland en Regio Midden-Holland hebben allen belang bij een oplossing. Maar het belangrijkste is dat de burger en het bedrijfsleven recht hebben op een volwaardige aansluiting op Rotterdam en de andere grote steden. De samenwerking bij de totstandkoming van dit RVVP geeft het volste vertrouwen dat wij er samen een oplossing voor gaan vinden. Een eerste stap is dat de verschillende overheden een gezamenlijk bestuurlijk platform Algeracorridor hebben opgezet om gericht te werken aan een oplossing van de problematiek op dit traject.”