Zij hebben onlangs een geactualiseerd uitvoeringsprogramma van het Regionaal Verkeers- en Vervoerplan Midden-Holland vastgesteld.
De colleges van B&W van de regiogemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Krimpenerwaard, Waddinxveen en Zuidplas hebben het programma goedgekeurd, net als het bestuur van het waterschap Hoogheemraadschap van Schieland en Krimpenerwaard dat heeft gedaan als wegbeheerder in het gebied.
In het uitvoeringsprogramma gaat het onder andere om het stimuleren van elektrisch rijden, realiseren van verkeersveilige schoolomgevingen en (door)fietsroutes, aanpak van knelpunten met zwaar verkeer, campagnes over verkeersveiligheid en inzet van verkeersleerkrachten. Ook het behouden en versterken van OV-verbindingen naar grote steden, de ontwikkeling van station Gouweknoop en de realisatie van een directe verbinding A12/N11 in westelijke richting, de Bodegravenboog, staan op de agenda.
In de plannen worden 39 projecten benoemd die de gemeenten de komende jaren uitvoeren. Voor elk project is binnen de regionale samenwerking een gemeente aangewezen als trekker.
“Er liggen in Midden-Holland grote opgaven als het gaat om bereikbaarheid. We willen de regio bereikbaar houden met de auto, maar vooral ook investeren in aantrekkelijke duurzame alternatieven zoals de fiets en het openbaar vervoer. Om dit te bereiken is goede samenwerking binnen onze regio en daarbuiten pure noodzaak. Ik ben trots op dit uitvoeringsprogramma, omdat het een stevige basis is voor de samenwerking in de komende jaren”, aldus wethouder Jan Willem Schuurman, voorzitter van het regionaal bestuurlijk overleg verkeer en vervoer van Regio Midden-Holland.
Klimaatakkoord, woningbouw en economische groei
De actualisatie van het verkeersplan heeft te maken met ontwikkelingen zoals het Klimaatakkoord, het schone lucht akkoord, het Nationaal Toekomstbeeld Fiets en het Transitieplan Openbaar Vervoer. Dit laatste plan is ontwikkeld naar aanleiding van de daling van het gebruik van openbaar vervoer vanwege de coronamaatregelen. Daarnaast spelen er verschillende ontwikkelingen. Zo worden in de komende jaren in de regio veel woningen gebouwd. Denk aan Westergouwe (Gouda), het Vijfde Dorp (Zuidplas) en de Triangel (Waddinxveen). Deze nieuwbouw heeft gevolgen voor de hoeveelheid verkeer in het gebied en vormt bijvoorbeeld aanleiding voor de nadrukkelijke wens voor een station Gouweknoop in dat gebied.
Een andere ontwikkeling is de toename en uitbreiding van bedrijventerreinen en werklocaties in de regio. Deze moeten goed bereikbaar zijn per fiets en OV, en daarnaast geschikt zijn voor het goederenvervoer dat bij deze bedrijven hoort.
In het Klimaatakkoord is afgesproken dat elke regio maatregelen neemt om de mobiliteit te verduurzamen en om de CO2-uitstoot omlaag te brengen. Er moet evenwicht worden gevonden tussen bereikbaarheid, economie, leefmilieu en klimaat. Gemeenten in de regio gaan hieraan werken onder andere door het realiseren van de projecten uit het uitvoeringsprogramma. Naast zaken als het stimuleren van elektrisch rijden en het versnellen van de ontwikkeling van laadinfrastructuur wordt daarin ook ingezet op Smart Mobility. Daarbij worden innovatieve ontwikkelingen zoals in dataverwerking (big data) omarmd, net als automatisering in verkeers- en mobiliteitsmanagement en nieuwe mobiliteitsdiensten.
Daarnaast willen de gemeenten dat verschillende vervoerswijzen tijdens een reis goed op elkaar aansluiten. Onder andere door het stimuleren van deelmobiliteit, zoals deelfietsen. Dit is ketenmobiliteit. Dat draagt niet alleen bij aan het reisgemak van reizigers, het levert ook een bijdrage aan het oplossen van fileproblemen en het zorgt voor een betere bereikbaarheid.
Geactualiseerd uitvoeringsprogramma van het Regionaal Verkeers- en Vervoerplan Midden-Holland