Ook bieden we professionalisering aan scholen, leerkrachten en vakdocenten. Het landelijke Fonds voor Cultuurparticipatie verstrekt meerjarige stimuleringssubsidies hiervoor. Regio Midden-Holland heeft een gezamenlijk projectplan ‘Cultuureducatie Verrijkt je kijk!’ opgesteld voor deelname aan het subsidieprogramma Cultuureducatie met Kwaliteit 2021-2024 .
Voor de subsidieperiode 2021-2024 is voor de regio Midden-Holland een subsidie aangevraagd van € 185.468,- per jaar. Gemeenten uit regio Midden-Holland bouwen hiermee voort op de eerdere deelname aan het subsidieprogramma Cultuureducatie met Kwaliteit. Dit programma is gestart in 2013. Om aanspraak te kunnen maken op deze gelden dragen de gemeenten eenzelfde bedrag bij aan cofinanciering .In de twee voorgaande subsidieperioden Cultuureducatie met Kwaliteit was € 0,55 per inwoner beschikbaar. Met ingang van 2021 is dit opgehoogd naar € 0,79. De vijf gemeenten zetten voor deelname aan het subsidieprogramma geld in dat al voor culturele activiteiten in het onderwijs bestemd is. Voor deze nieuwe subsidieperiode hebben de gemeenten van regio Midden-Holland Cultuureducatiegroep uit Leiden gevraagd op te treden als penvoerder en de subsidieaanvraag in te dienen bij het Fonds voor Cultuurparticipatie.
We werken aan het verbeteren van cultuureducatie op scholen die al deelnemen en het bereiken van scholen die nog niet eerder deelnamen. Scholen hebben een eigen verantwoordelijkheid in het maken van de keuzes en afwegingen binnen de onderwijstijd. Vanuit het programma Cultuureducatie met Kwaliteit gaat een stimulerende werking uit om te komen tot goed cultuuronderwijs. Gemeenten hebben vanuit hun eigen lokale situatie bepaald waar zij de focus op gaan leggen en hoe zij hier invulling aan geven.
Creatieve, communicatieve en sociale vaardigheden zijn competenties die jonge mensen nodig hebben om succesvol te kunnen functioneren in de 21ste-eeuwse samenleving. De ontwikkeling van creatief bewustzijn en creativiteit is dan ook een belangrijk onderdeel van de vorming van jeugd en jongeren. De leerlingen leren bijvoorbeeld beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren. Ook kennismaken en waarderen van cultureel erfgoed maakt onderdeel uit van cultuureducatie.