Tijdens het halfjaarlijks Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (BO MIRT) zijn concrete toezeggingen gedaan over onder andere doorstroming van verkeer op de A12, verbinding tussen N11 en A12 (de Bodegravenboog) en de verbreding van de A20 tussen Gouda en Nieuwerkerk naar twee keer drie rijstroken.
Inge Nieuwenhuizen, wethouder gemeente Bodegraven-Reeuwijk en regionaal voorzitter bestuurlijk overleg Verkeer en Vervoer in Midden-Holland: “Er liggen in onze regio nog veel uitdagingen om de bereikbaarheid en doorstroming te verbeteren. De A12 en A20 zijn daarbij het meest in het oog springend, omdat deze ons gebied dwars doorkruisen en bepalend zijn voor de bereikbaarheid van de regio. De regiogemeenten trekken samen op met de Provincie om hierin verbetering te bereiken. Wij constateren dan ook met tevredenheid dat mede dankzij deze goede samenwerking aan de BO MIRT tafel vooruitgang is geboekt op deze projecten.”
De besluiten zijn genomen in het bestuurlijk overleg MIRT waarin de financiële investeringen in ruimtelijke projecten en programma’s worden besproken. De investeringen in Verkeer en Vervoer moeten de huidige knelpunten oplossen en moeten tegelijkertijd verdere ruimtelijke ontwikkeling mogelijk maken. Het Rijk trekt hierin samen op met de regio’s, in ons geval betreft het regio Zuidwest Nederland.
A12 Gouda-Utrecht
In het BO MIRT van vorig jaar was al geconstateerd dat extra bereikbaarheidsmaatregelen nodig zijn om ervoor te zorgen dat de A12 en de toegangswegen niet vastlopen. Het afgelopen jaar heeft aanvullend onderzoek plaatsgevonden. De minister gaf op 26 november aan het belang te zien van goede doorstroming van het verkeer op de verbinding tussen de N11 en de A12 richting Gouda. Deze directe verbinding tussen N11 en A12, de Bodegravenboog, moet onder andere een einde maken aan de dagelijkse lange files op en voor de afrit van de N11 bij de Goudsestraatweg. De betrokken partijen hebben een aantal varianten vastgesteld, waarvan de verbreding van de A12 inclusief Bodegravenboog nu de bestuurlijke voorkeur geniet. Er wordt naar gestreefd om eind 2021 een definitieve startbeslissing te nemen voor een MIRT-verkenning naar capaciteitsuitbreiding van de A12 in de richting van Gouda. Voor het nemen van die startbeslissing is meer onderzoek nodig om een betrouwbare inschatting van de kosten te kunnen maken. Ondertussen wordt gewerkt aan de ontwikkeling van maatregelen voor de korte termijn. Hierover wordt in april 2021 een besluit genomen.
Verbreding A20
Ook in de verbreding van de A20 tussen Gouda en Nieuwerkerk naar twee keer drie rijstroken is vooruitgang geboekt. Een ingenieursbureau moest onderzoeken uitvoeren naar een goede inpassing van de bredere A20 in de omgeving, zo werd in maart aangekondigd. Die onderzoeken moeten leiden tot adviezen waarmee de aannemer aan de slag moet. In oktober werd duidelijk dat het Rijkswaterstaat nog niet is gelukt een ingenieursbureau vast te leggen voor het project. De minister is het met de betrokken partijen eens dat dat het project nu niet op de plank mag blijven liggen, maar voortvarend ter hand moet worden genomen. Dat maakt de ontstane vertraging niet ongedaan, maar afgesproken is ‘op korte termijn’ al maatregelen te nemen om de overlast voor het verkeer aan te pakken. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de ruimte op de weg, maar ook bijvoorbeeld naar alternatieven voor de auto zoals openbaar vervoer en betere fietsvoorzieningen.
Hoogwaardig openbaar vervoer tussen Leiden-Utrecht
Tussen Leiden en Utrecht kan naar verwachting in december 2021 in de spits 4 keer per uur een trein rijden. Er wordt nu verkend of ook buiten de spits de treinen 4 keer per uur kunnen rijden. Daarbij wordt ook gekeken naar inpassing van een nieuw station Hazerswoude-Rijndijk.
Nationaal Toekomstbeeld Fiets
Steeds meer reizigers kiezen voor de fiets als vervoermiddel. Dit is goed voor de gezondheid, het klimaat en de bereikbaarheid. Onderzocht wordt of er genoeg, goede en veilige fietsroutes zijn om naar huis, werk of school te fietsen. Nu en in de toekomst. Deze onderzoeken worden uitgewerkt tot fietsnetwerkplannen en een Nationaal Toekomstbeeld Fiets.
Samen slimmer werken aan bereikbaarheid in Zuid-Holland
De komende decennia wordt er in Zuid-Holland gewerkt aan wegen en spoor en worden er veel woningen gebouwd. Voor een blijvende bereikbaarheid hebben provincie Zuid-Holland, gemeenten Rotterdam en Den Haag, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, Havenbedrijf van Rotterdam, ProRail, Rijkswaterstaat en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat afspraken gemaakt over een structurele bereikbaarheidsaanpak. Medio 2021 wordt een samenwerkingsorganisatie opgezet waarin de bestaande organisaties Bereik!, De Verkeersonderneming en Bereikbaar Haaglanden en Rijnland opgaan. Onderdeel van deze samenwerking is het stimuleren van ander reisgedrag van de reiziger. Regio Midden-Holland werkt nauw samen met de Verkeersonderneming onder andere op het vlak van de Werkgeversaanpak.. Het is de verwachting dat er provinciebreed per regio een gebiedsaanpak komt en dat Midden-Holland daarbij aansluit.
Verkeersveiligheid
Rijk en partners hebben afgesproken blijvend in te zetten op investeringen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Vanuit het budget Investeringsimpuls verkeersveiligheid was eerder vanuit het Rijk landelijk € 500 miljoen beschikbaar gesteld tot en met 2030. Dit bedrag wordt in jaarlijkse tranches beschikbaar gesteld. Voor de eerste subsidieronde, eerder dit jaar, hebben diverse gemeenten uit onze regio aanvragen ingediend. Door de regiogemeenten wordt overigens op dit moment gewerkt aan een doorvertaling van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 naar een regionaal uitvoeringsprogramma. Met dit plan zal de regio goed voorbereid zijn op verdere subsidieaanvragen in de komende jaren.